reklama
31 lipiec 2025

Zarządca autostrady A4 Kraków - Katowice zbuduje dwa nowe MOP-y

zdjęcie: Zarządca autostrady A4 Kraków - Katowice zbuduje dwa nowe MOP-y / v17007671
v17007671
Zarządca płatnego odcinka autostrady A4 Katowice - Kraków zbuduje zgodnie z umową koncesyjną dwa nowe Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP). Prace na wysokości miejscowości Rudno oraz Grojec mają rozpocząć się jeszcze w sierpniu br. - podała w czwartek spółka.
REKLAMA

Koncesję na eksploatację odcinka autostrady Katowice-Kraków ma spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), należąca do Grupy Stalexport Autostrady. W czwartek rzecznik SAM Daniel Gryt poinformował m.in. o perspektywie realizacji MOP-ów i ich koszcie.

„Prace mają rozpocząć się już w sierpniu. W każdym z tych miejsc wybudowany zostanie duży parking wyposażony w zaplecze sanitarne. Wartość umów zawartych na budowę dwóch MOP wynosi 60,4 mln zł” - przekazał Gryt.

W MOP-ie Rudno powstać ma w sumie 95 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, 34 dla samochodów ciężarowych, 10 dla autobusów. Natomiast w Grojcu planowanych jest 98 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, 49 dla samochodów ciężarowych, 14 dla autobusów.

Stalexport zaplanował też modernizację istniejącego systemu odwodnienia autostrady na odcinkach sąsiadujących z MOP-ami.

O przyjęciu oferty Eurovia Polska na budowę MOP Rudno za 31,7 mln zł netto oraz MOP Grojec za 28,7 mln zł netto spółka Stalexport Autostrady informowała 9 lipca br. Prócz tego SAM, realizując umowę koncesyjną, m.in. wymienia przed jej upływem całą nawierzchnię autostrady i remontuje obiekty mostowe.

Udzielenie 30-letniej koncesji w 1997 r. oznaczało przeniesienie przez państwo (w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego) na podmiot prywatny zadań uzyskania finasowania, przeprowadzenia inwestycji, a następnie spłaty zadłużenia, remontowania i utrzymania drogi. Wszystkie te działania finansowane są wyłącznie z opłat za przejazd. Koncesjonariusz nie korzysta z subwencji czy dotacji ze środków publicznych.

Przedstawiciele SAM przypominają, że po zawarciu umowy koncesyjnej w 1997 r. i rozpoczęciu poboru opłat za przejazd, spółka pierwszą dywidendę wypłaciła w 2016 r., a kredyty zaciągnięte na początku umowy spłaciła ok. 2020 r., jednocześnie ponosząc ryzyko związane m.in. z natężeniem ruchu.

W czwartek rzecznik SAM przytoczył dane, zgodnie z którymi m.in. w pierwszym półroczu br. roku grupa Stalexport Autostrady uzyskała przychody ze sprzedaży ok. 306,9 mln zł (w I półroczu 2024 r. ok. 277 mln zł), w tym przede wszystkim z poboru opłat za przejazd płatnym odcinkiem autostrady.

Koszty operacyjne (bez amortyzacji) grupy wyniosły ok. 197,1 mln zł, co oznacza wzrost o 31,7 proc. rdr., głównie z powodu realizacji zobowiązania wobec właściciela trasy, czyli „Płatności na rzecz Skarbu Państwa” ok. 113 mln zł (wzrost o ok. 43,6 mln zł) i wzrostu wartości usług remontowych i utrzymaniowych (o ok. 11 mln zł).

Gryt zaakcentował, że płatności na rzecz Skarbu Państwa stanowią udział strony publicznej w zyskach z przedsięwzięcia jakim jest zarządzanie autostradą. W latach 2018-25 Skarb Państwa otrzymał z tego tytułu ponad 616 mln zł.

Grupa SAM w poprzednich miesiącach sygnalizowała wolę dalszego zaangażowania w odcinek A4 Katowice-Kraków po zakończeniu obowiązującej do marca 2027 r. umowy koncesyjnej. Zarządca wskazuje m.in. ma potrzebę rozbudowy autostrady o trzeci pas, deklarując, że jest w stanie zrobić to znacznie szybciej niż zarządca publiczny.

W uzasadnieniu nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym z czerwca 2023 r., która zniosła opłaty za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA wskazano m.in., że planując ujednolicenie systemu opłat drogowych, rząd nie przedłuży koncesji na odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków. Również w lutym br. minister infrastruktury Dariusz Klimczak stwierdził, że strona publiczna nie zamierza przedłużać umowy.

W sześciu pierwszych miesiącach 2025 r. średnie natężenie ruchu na A4 Katowice-Kraków osiągnęło poziom 48801 pojazdów na dobę (o 5,2 proc. więcej rdr.), w tym 40606 pojazdów osobowych (o 6 proc. więcej rdr.) i 8195 ciężarowych (o 1 proc. więcej rdr.).

Spółka SAM wchodzi w skład Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady, koncentrującej działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Stalexport Autostrady S.A. jest częścią włoskiej grupy kapitałowej Mundys, która posiada jej 61,2 proc. udziałów.

Przychody grupy Stalexport Autostrady z poboru opłat w 2024 r. wyniosły 573,1 mln zł (w 2023 r. - 503,5 mln zł), całe przychody 578,9 mln zł (rok wcześniej 508,9 mln zł), a zysk netto ok. 139,7 mln zł (przed rokiem 116,2 mln zł). Dywidenda ma wynieść 155,8 mln zł.

Strona publiczna, poza wpłacanymi przez spółki grupy Stalexport Autostrady podatkami, partycypuje w zyskach z przedsięwzięcia, tj. uzyskuje płatności na rzecz Skarbu Państwa, które w 2024 r. wyniosły 126,5 mln zł.(PAP)

mtb/ malk/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce