Tramwaje Śląskie przebudują torowisko wzdłuż alei Korfantego w Katowicach
Jak przekazał PAP rzecznik Tramwajów Śląskich Robert Walczak, to jedno z 12 zadań infrastrukturalnych, prowadzonych w różnych miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przy wsparciu środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-27 (FEnIKS).
Cytowany przez Walczaka prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik wyjaśnił, że stan torowiska na linii tramwajowej w kierunku Siemianowic Śląskich „był już wysoce niezadowalający”, dlatego zdecydowano o jego gruntownej modernizacji i częściowej rozbudowie.
„W samym tylko 2023 r. pogotowia torowe i sieciowe miały na tym odcinku 296 interwencji. Na naprawy poświęciły 667 roboczogodzin. Wykonawca z powodzeniem realizował wcześniej ważne inwestycje infrastrukturalne dla naszej spółki. Mam nadzieję, że tym razem prace również przebiegać będą bez zakłóceń” - poinformował Knapik.
Wartość inwestycji to 26,6 mln zł netto (32,7 mln zł brutto). Termin wykonania zamówienia w formule projektuj i buduj to 27 miesięcy, pierwszych 12 zajmie projektowanie. Prace modernizacyjne obejmą 3800 metrów torowiska.
Przewidziano m.in: przebudowę Pętli Słonecznej, przebudowę istniejących peronów i budowę nowego peronu przed Laskiem Alfreda (obok ośrodka sportowego Kolejarz Katowice), dobudowę drugiego toru wzdłuż Lasku Alfreda, przebudowę sieci trakcyjnej i wymianę konstrukcji wsporczych.
Zadanie jest częścią projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - Etap I”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków programu FEnIKS.
Projekt obejmuje dużych 12 zadań infrastrukturalnych na całym obszarze działania Tramwajów Śląskich oraz zawarta już umowę na zakup 30 nowych tramwajów niskopodłogowych, których pierwsze dostawy zaplanowano na IV kwartał 2026 r.
Przebudowa torowiska wzdłuż al. Korfantego to jedna z dwóch ostatnich inwestycji TŚ w tym mieście; druga to modernizacja na ulicach 1 Maja i Obrońców Westerplatte, na odcinku od wiaduktu DK79 do „Baterpolu”.
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce; spółka obsługuje blisko 30 linii w 12 miastach, operując blisko 200 pojazdami. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego, w tym niespełna 30 km w zajezdniach.
TŚ do niedawna należały do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a ponad 47 proc. udziałów miały Katowice. Po zmianach do Katowic należy 55,4 proc. udziałów spółki – stolicy regionu swoje akcje zdecydowały się przekazać poprzednie władze Zabrza. Pozostałe miasta przekazały udziały GZM, która ma ich łącznie 44,6 proc. (PAP)
mtb/ pad/
