reklama
28 lipiec 2025

Rozpoczyna się budowa obwodnicy Kołbaskowa i 2 etapu obwodnicy Przecławia

zdjęcie: Rozpoczyna się budowa obwodnicy Kołbaskowa i 2 etapu obwodnicy Przecławia / v5885495
v5885495
5,6 km obwodnicy Kołbaskowa i 3 km ekspresówki w drugim etapie obwodnicy Przecławia i Warzymic ułatwi dojazd do Szczecina, ringu wokół miasta i granicy z Niemcami. Rozpoczęcie inwestycji za 429 mln zł ogłosili w poniedziałek wiceministrowie infrastruktury.
REKLAMA

Umowę na wykonanie trzech inwestycji, które od zachodu połączą Szczecin z siecią dróg szybkiego ruchu, usprawnią dojazd do planowanej wielkiej obwodnicy miasta oraz przejść granicznych w Kołbaskowie i Rosówku, podpisano w poniedziałek w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim. Poinformowali o tym na briefingu przy DK13 za Przecławiem wiceministrowie infrastruktury Arkadiusz Marchewka i Stanisław Bukowiec.

Inwestycje te są początkiem Zachodniej Obwodnicy Szczecina. To będzie największy węzeł na całym szczecińskim ringu i największy w całym województwie zachodniopomorskim – podkreślił Marchewka.

Przypomniał, że miasto i region czekają na ZOS ponad trzy dekady (Zachodnie drogowe obejście Szczecina było planowane już w latach 80 XX w.). Marchewka zapewnił, że jest to priorytet dla ministerstwa infrastruktury, natomiast Bukowiec zauważył, że będzie to największa inwestycja drogowa „nie tylko dla Pomorza, ale w skali kraju”.

Podpisana w poniedziałek umowa ma wartość 429 mln zł i obejmuje trzy zadania: budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 (nowego węzła na autostradzie A6 z DK13 i przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina), obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz budowę infrastruktury drogowej na przejściu granicznym. Spośród ośmiu podmiotów startujących w przetargu wybrano firmę Budimex. Jedynym kryterium oceny ofert była cena. (Najdroższa ze złożonych ofert opiewała na ponad 573 mln zł).

Dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner zapowiedział, że plac budowy zostanie przekazany wykonawcy w ciągu 30 dni. Poinformował, że dokumentacja inwestycji jest kompletna, wykonano m.in. badania geologiczne, uzyskano decyzję ZRID. Lendner ocenił, że inżynierów czeka „ciężkie zadanie”.

Na samym węźle Kołbaskowo znajduje się dziesięć obiektów mostowych, bardzo trudnych, ale nie takie zadania już firma Budimex realizowała w naszym regionie – przypomniał dyrektor GDDKiA w Szczecinie.

Lendner zwrócił uwagę na skalę inwestycji i prognozy dotyczące ruchu pojazdów na drogowym ringu wokół Szczecina

Na przebiegu między węzłem Kołbaskowo a węzłem Szczecin Południe oddalonym o 1,5 km będą dwie jezdnie po cztery pasy ruchu. Węzeł jest tak duży i tak zaprojektowany, żeby spełniał wymagania dla największych obciążeń ruchu – wyjaśnił.

Przypomniał, że w okresie wakacyjnym na węźle Klucz (ok. 10 km od Kołbaskowa), gdzie autostrada A6 łączy się z drogą S3, notuje się 80 tys. pojazdów na dobę.

Rozpoczynająca się budowa 2 etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, obwodnicy Kołbaskowa oraz przebudowa przygranicznego odcinka (ok. 2,4 km) autostrady A6 – jak to określił wiceminister Bukowiec – „w sposób rewolucyjny zmienią sieć komunikacyjną”. Obecne połączenie DK13 z A6 w Kołbaskowie to układ drogowy z lat 30 XX w.

W ramach inwestycji powstanie nowy węzeł zlokalizowany ok. 700 m na wschód. Krajowa „trzynastka” będzie miała parametry drogi ekspresowej. Prawie 3-kilometrowy odcinek, kontynuację obwodnicy Przecławia, wyznaczono nowym śladem. Po drodze zaplanowano węzeł Siadło Górno. Na połączeniu DK13 z A6 będzie kilka wiaduktów, najdłuższy o długości 130 m.

Obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13 wyprowadzi z tej miejscowości ruch tranzytowy i ułatwi dojazd do polsko-niemieckiego przejścia granicznego w Rosówku. Inwestycja obejmuje 5,6 km drogi jednojezdniowej klasy GP, czyli głównej ruchu przyspieszonego.

Powstanie droga jednojezdniowa, ale całkowicie nowym przebiegiem ominie od wschodu Kołbaskowo i będzie można nią dojechać do granicy – wyjaśnił Lendner.

Około 300 m przed granicą zaplanowane jest rondo, które połączy DK 13 m.in. z drogą powiatową do Kamieńca. Wcześniej również skrzyżowanie o ruchu okrężnym połączy „trzynastkę” z drogą do nadodrzańskiej miejscowości Moczyły.

Na wykonanie obwodnicy Kołbaskowa oraz obwodnicy Przecławia (2 etap) Budimex ma 27 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych od połowy grudnia do 15 marca. Natomiast na wykonanie nowej infrastruktury na granicznym odcinku A6 przewidziano 16 miesięcy.

Nad autostradą powstanie nowy wiadukt, łącznice i jezdnie manewrowe. Dzięki temu będzie można zawrócić bezpośrednio przed przejściem granicznym Kołbaskowo – Pomellen, co ułatwi m.in. pracę służb zajmujących się utrzymaniem drogi. (Teraz najbliższy węzeł umożliwiający zawracanie znajduje się prawie 10 km od granicy, na terenie Niemiec).

Po południowej stronie autostrady zaplanowany jest też plac do kontroli z tzw. aktywnym oznakowaniem. Obecnie Straż Graniczna i policja, by sprawdzić pojazdy wjeżdżające do Polski, korzystają z terenów przy stacjach paliw, a odcinki A6 są zwężane. (PAP)

tma/ malk/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce