Nie będzie przerwy w budowie tunelu kolejowego pod Łodzią i zamknięcia ul. Żeromskiego
W poniedziałek łódzki magistrat zapowiedział, że drążąca tunel do dworca Łódź Fabryczna tarcza TBM "Katarzyna", w najbliższych dniach przejdzie pod ul. Żeromskiego, a dodatkowo wykonane zostaną prace serwisowe tarczy drążącej. Z tego powodu od środy (21 sierpnia) do 8 września ulica miała być zamknięta dla ruchu.
We wtorek PKP PLK poinformowało jednak o zmianie planów i kontynuowanie budowy bez zapowiadanej wcześniej przerwy. "PBDiM anulował zamknięcie ul. Żeromskiego na odcinku pomiędzy ul. Legionów a ul. Próchnika, więc nie będzie zmian w komunikacji. Generalny wykonawca poinformował Urząd Miasta o zmianach w harmonogramie" - przekazał PAP Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Tarcza TBM "Katarzyna" drąży większy z łódzkich tuneli średnicowych. Każdej doby może pokonywać nawet kilkanaście metrów, wydobywając ziemię i układając obudowę dwutorowej nawy tunelu. PKP PLK poinformował, że obecnie "Katarzyna" posuwa się z prędkością ok. 7 m na dobę od przystanku Łódź Polesie do Łodzi Śródmieścia.
"Zgodnie z planem, mieszkańcy budynków przy ul. Żeromskiego 1b, 4, 6 powrócili do swoich mieszkań w niedzielę, 18 sierpnia, natomiast w środę, 21 sierpnia wrócą do siebie także lokatorzy nieruchomości przy ul. Żeromskiego 8" - poinformował Rafał Wilgusiak.
To jednak nie koniec przeprowadzek mieszkańców łódzkich kamienic. Jak przekazał Wilgusiak, kolejni lokatorzy będą informowani o przejściu TBM pod ich nieruchomościami z odpowiednim wyprzedzeniem.
Tarcza TBM po przejściu pod ul. Żeromskiego przejdzie pod kwartałami Polesie i Śródmieścia, by na południe od Muzeum Sztuki przeciąć ul. Gdańską i po wydrążeniu tunelu pod ostatnim kwartałem dotrzeć do powstającej podziemnej stacji pod skrzyżowaniem ul. Zachodniej i Zielonej. Wtedy do wybudowania pozostanie już tylko kilkusetmetrowy odcinek od al. Kościuszki do Dworca Fabrycznego.
Tunel średnicowy połączy Dworzec Fabryczny z Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.
7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części - dwutorowy od Łodzi Fabrycznej do Kozin (ten odcinek drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna"). Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny buduje druga, mniejsza tarcza - "Faustyna".
Według najnowszego harmonogramu budowa ma się zakończyć w czerwcu przyszłego roku. Po pracach wykończeniowych, testach i odbiorach technicznych, pociągi mają przejechać pod Łodzią od grudnia 2026 r. (PAP)
Autor: Marek Juśkiewicz
jus/ wkr/