Dobiega końca budowa nowoczesnej myjni kolejowej
Hala ma ok. 200 metrów długości, została wyposażona w automatyczne systemy myjące. Będzie można z niej korzystać przez cały rok, w zimie będzie dostępny system zabezpieczenia przed oblodzeniem. Prace w obiekcie dobiegają końca, zamontowano m.in. panele fotowoltaiczne.
"Jako przewoźnikowi, który realizuje koncepcję zrównoważonego rozwoju, zależało nam, aby myjnia posiadała ekologiczne rozwiązania. Dlatego wyposażona została w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki" – powiedział cytowany w komunikacie Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.
Koszt inwestycji to 33 mln zł. Zadania podjął się Mostostal Warszawa, umowa została podpisana w 2020 roku.
"Budowa była pod względem organizacyjnym i technicznym szczególnie wymagającym zadaniem, ponieważ realizowaliśmy ją w obiekcie, który pełni ważną rolę dla ogólnokrajowego systemu kolejowego i pracuje w trybie ciągłym" – powiedział cytowany w komunikacie Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes Mostostalu Warszawa.
Myjnia powstała w ramach projektu unijnego. To trzeci tego typu obiekt w posiadaniu PKP Intercity. W 2022 roku oddano do użytku obiekt w Warszawie, a w 2023 roku w Krakowie. Docelowo ma funkcjonować siedem myjni na terenie kraju, m.in. w Gdyni i Szczecinie.
"Myjnia we Wrocławiu jest częścią projektu modernizacji stacji postojowej w stolicy Dolnego Śląska. Przebudowane zostały już elementy hali lokomotywowni - przeprowadzone roboty objęły przebudowę kanałów rewizyjnych wraz z nowym torowiskiem oraz posadzkami betonowymi" - przekazano w komunikacie.
Władze PKP Intercity planują, aby do 2030 roku spółka miała do dyspozycji łącznie 32 miejsca służące utrzymaniu czystości pociągów.(PAP)
autor: Michał Torz
mt/ huw/