1 sierpnia otwarcie przejazdu pod wiaduktem ul. Piłsudskiego
Etapowa budowa nowego wiaduktu kolejowego nad ul. Piłsudskiego to część dużego kontraktu PKP Polskich Linii Kolejowych, dot. rozbudowy odcinka głównej linii kolejowej między Będzinem i Katowicami Szopienicami Południowymi.
W związku z postępem robót na wiadukcie kolejowym został on zamknięty w planowym terminie 28 czerwca - 1 sierpnia. Jak przekazał w środę w mediach społecznościowych prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński, otwarcie przejazdu pod wiaduktem nastąpi w piątek.
Chęciński zrelacjonował, za informacją PLK, że w ciągu zamknięcia m.in. w części obiektu zamontowano 24-metrowe stalowe belki będące częścią nowej konstrukcji, przygotowano przęsła pod ułożenie nowych torów i wykonano prace przy betonowaniu nowych przyczółków i podpór obiektu.
Zarządca kolejowej infrastruktury podał, że w kolejnym etapie planowane jest ułożenie na wiadukcie nowych torów 1 i 3. Po nowej części wiaduktu pociągi mają pojechać z końcem października br. Wtedy roboty przeniosą się na sąsiednią część obiektu.
PKP PLK uściśliły, że w piątek nad ranem przejazd pod wiaduktem zostanie udostępniony samochodom osobowym i tramwajom (wewnętrznymi pasami, zewnętrzne pozostaną wyłączone). Ciężarówki nadal będą musiały korzystać z objazdów. Ruch pieszy zostanie utrzymany, a pociągi będą jeździły zgodnie z rozkładem jazdy. Tramwaje będą mogły wrócić na stałą trasę linii 15, która łączy Sosnowiec z Katowicami.
Zgodnie z zapowiedzią Chęcińskiego kolejne zamknięcie wiaduktu nad ul. Piłsudskiego planowane jest na końcówkę 2025 r. Wtedy ma być już otwarty również przebudowywany obiekt nad ul. Nowopogońską, gdzie odtąd ruch będzie możliwy w obu kierunkach (dotąd tylko w jednym).
Cykliczne zamykanie wiaduktów w rejonie centrum Sosnowca, związane z przebudową przez PKP PLK głównej linii kolejowej przez miasto, rozpoczęło się wraz z początkiem tegorocznych ferii szkolnych w woj. śląskim (17 lutego br.).
Jak podano wówczas, zamknięcia zostały tak skoordynowane, aby minimalizować utrudnienia. Główny wiadukt, w ciągu ul. Piłsudskiego, był zamknięty w czasie ferii (cztery tygodnie od 17 lutego) i miał być zamykany w czasie wakacji (pierwotnie cztery tygodnie na przełomie lipca i sierpnia), a następnie po cztery tygodnie w listopadzie i grudniu. Harmonogram ten dotąd nieco przyspieszono.
Wiadukt nad ul. Piłsudskiego oddano do użytku w 1931 r. O jego rozbudowie zdecydowano w latach 90. ub. wieku. Do 2006 r. miasto w kilku etapach przebudowało przejazd pod obiektem, m.in. dobudowując dwie jezdnie i dwa tunele dla pieszych. Sama zabytkowa konstrukcja należącego do PLK wiaduktu nie była modernizowana. Teraz wymagał on w końcu kompleksowej przebudowy, ze względu na stan techniczny.
W ramach modernizacji linii kolejowej w Sosnowcu przebudowywany jest też wiadukt nad ul. Żeromskiego. To mniejszy obiekt, ale o tyle istotny, że przebiega pod nim jedyna trasa tramwajowa łącząca Sosnowiec z Będzinem i Dąbrową Górniczą. Ten wiadukt ma być zamykany dla samochodów łącznie pięć razy (z zachowaniem ruchu tramwajów) - tylko wówczas, gdy będzie możliwy przejazd ul. Piłsudskiego.
W mieście trwa też przebudowa innego dotąd wąskiego wiaduktu, pod którym przebiega ul. Nowopogońska. Jego rozbudowa umożliwi zmianę organizacji ruchu pod obiektem z jednokierunkowego na dwukierunkowy. Perspektywa zakończenia tych robót to trzeci kwartał br.
Ponadto w Sosnowcu powstają nowe łącznice drogi krajowej nr 94 z ul. Chemiczną, która pokonywała dotąd linię kolejową przejazdem jednopoziomowym. Przejazd został już w tym miesiącu wyłączony z ruchu (docelowo będzie tam tunel dla pieszych i rowerzystów).
Prace na linii kolejowej przecinającej Sosnowiec wykonuje spółka ZUE na podstawie podpisanej w październiku 2023 r. umowy z PLK (na prace na odcinku Będzin - Katowice Szopienice Południowe). Wartość kontraktu to 785,1 mln zł netto, a termin realizacji zadania, ustalony na 44 miesiące, przypada w czerwcu 2027 r.
To element większego przedsięwzięcia PKP PLK: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice". Największa ich część to trwający remont katowickiego węzła kolejowego.
Na odcinku Będzin - Katowice Szopienice Płd. przebudowywany jest układ dwutorowy na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.
Przewidziano też m.in. budowę nowych peronów dla ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu (wymienione zostaną tam też stare perony i wiata stacyjna) oraz Szopienicach Płd., a także budowę nowych przystanków Katowice Morawa i Sosnowiec Środula (przy ul. Chemicznej).(PAP)
mtb/ malk/
