W ciągu I półrocza przez Port Gdańsk wyeksportowano 1,5 mln ton ziarna
W środowej informacji Port Gdańsk podał, że w ciągu I półrocza 2024 r. przez polskie porty wyeksportowano 3,9 mln ton ziarna, w tym 1,5 mln przez Port Gdańsk.
„W 2023 r., pomimo dużej konkurencji na światowym rynku zbóż Polska wyeksportowała rekordowe 13,6 mln ton zbóż i produktów zbożowych, w tym większość przez porty (9,3 mln ton zbóż). W Porcie Gdańsk obroty sięgnęły prawie 3,1 mln ton. Był to najwyższy procentowy skok przeładunków w ub.r. - o 60 proc.” – tłumaczy przedstawicielka gdańskiego portu Aneta Urbanowicz.
W informacji podkreślono, że w związku ze wzmożonym ruchem samochodów ciężarowych w porcie zostały utwardzone place i przygotowane nowe miejsca odstawcze. Natomiast na kilku parkingach wykonano zadaszenia urządzeń do pobierania próbek ziarna, czyli rakorafów.
„W tym roku jednak nic nie zapowiada +klęski urodzaju+, podobnej do tej ubiegłorocznej. Ostatnie dwa miesiące pokazały, że obroty ziarnem na rynku są niewielkie, ponieważ rolnicy, niezadowoleni z obecnych cen, decydują się na magazynowanie swoich zbiorów, zamiast ich sprzedaży” – informuje Urbanowicz.
Port Gdańsk powołując się na informacje z Izby Zbożowo-Paszowej wskazuje, że w lipcu br. eksport zbóż z Polski drogą morską wyniósł 238 tys. ton wobec 494 tys. ton wywiezionych w czerwcu br. oraz 748 tys. ton wyeksportowanych w lipcu ub.r. Jak podano, niewielki eksport spodziewany jest także w sierpniu.
„Sektor przeładunku zbóż jest niepewny, fluktuacyjny, raz jest górka, raz dołek. Wymaga to od nas monitorowania warunków rynkowych i odpowiedniej reakcji ze strony portu. Pokazują to liczby. W ciągu 7 miesięcy br. przeładunki ziarna wyniosły blisko 1,7 mln ton, to prawie tyle samo co w analogicznym okresie ub.r. Do maja utrzymywały się na wysokim poziomie (ok. 300 tys. ton miesięcznie), ale w czerwcu nastąpił wyraźny spadek. Od tego czasu utrzymuje się trend spadkowy” – wyjaśnia cytowany w komunikacie menadżer klienta w Porcie Gdańsk Piotr Borowski.
Jak podano, w Porcie Gdańsk przeładunki zbóż realizuje siedmiu operatorów. „Największy z nich to GBT - Gdański Terminal Masowy. Jego średnie obroty to 110 tys. ton miesięcznie. Jednak od czerwca notuje spadki przeładunków zbóż. Tak jak inni operatorzy” – przekazano.
Zaznaczono ponadto, że nie tylko niższe plony i oczekiwanie przez rolników na wyższe ceny w skupie miały wpływ na spadki obrotów zbożem w polskich portach.
„Przyczyniły się do tego również mniejsze ilości ukraińskiego ziarna w tranzycie. Mniejsze, oczywiście w porównaniu z dwoma poprzednimi latami. A to za sprawą funkcjonowania Ukraińskiego Korytarza Morskiego” – informuje Port Gdańsk.
W komunikacie przypomniano, że 16 sierpnia minął dokładnie rok, od kiedy pierwszy zablokowany statek opuścił port w Odessie, korzystając z tymczasowego korytarza dla statków handlowych.
„Od tego czasu, ukraińskie porty wyeksportowały 43,5 mln produktów rolnych. Sporo ukraińskiego zboża trafia również do rumuńskiego portu w Konstancji nad Morzem Czarnym” – podano.(PAP)
dsok/ drag/