reklama
kategoria: Gospodarka
6 grudzień 2022

Niechęć do kupowania przez media społecznościowe wyraziło 61 proc. Polaków

zdjęcie: Niechęć do kupowania przez media społecznościowe wyraziło 61 proc. Polaków / fot. PAP
fot. PAP
Niechęć do kupowania przez media społecznościowe wyraziło 61 proc. Polaków - wynika z raportu "Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Nieprzekonanych do tej formy zakupów jest 54 proc. 18-29 latków - dodano.
REKLAMA

Autorzy raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022” zwrócili uwagę, że 83 proc. Polaków nie jest zainteresowanych możliwością robienia zakupów w wirtualnym świecie tzw. metaverse. "Na +nie+ dla takich zakupów jest zdecydowana większość Polaków niezależnie od płci, wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia czy zarobków" - wskazano w badaniu dla Santander Consumer Banku .

O tym sposobie robienia zakupów słyszeli przede wszystkim młodzi w wieku 18-29 (27 proc.) i 30-39 lat (20 proc.); mieszkańcy średnich miast od 50 do 250 tys. osób i metropolii (odpowiednio 20 i 27 proc.) oraz osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem (19 i 23 proc.) - zwrócił uwagę Mariusz Ożga z Santander Consumer Banku. "Zakupy w metaverse nie są jeszcze tematem, o którym wiele mówi się w Polsce. Wiedzę o nim mają głównie osoby hobbystycznie lub zawodowo związane z nowoczesnymi technologiami i światem e-commerce" - stwierdził.

Jak wynika z badania, 82 proc. respondentów w ogóle o tym sposobie robienia zakupów nie słyszało.

Z kolei 24 proc. respondentów nie miałoby nic przeciw kupowaniu za pomocą mediów społecznościowych np. od osoby prowadzącej sklep z ubraniami, która sprzedaje część kolekcji podczas transmisji na Facebooku/Instagramie lub wystawia swoją ofertę w postach sponsorowanych. W tej grupie najwięcej było młodych konsumentów - 18-29 latków, którzy tradycyjnie najlepiej radzą sobie z obsługą social media (31 proc. wskazań wśród osób przed 30-stką). Bardziej przychylne takiej formie robienia zakupów były kobiety (28 proc.) niż mężczyźni (20 proc.).

Niechęć do kupowania przez media społecznościowe wyraziło natomiast 61 proc. ankietowanych. Wśród nich najwięcej mężczyzn (65 proc.) i seniorów powyżej 70. roku życia (74 proc.). Nieprzekonanych do tej formy zakupów jest też 54 proc. 18-29 latków.

Jak wskazano w raporcie, może to wynikać "ze zbyt małej znajomości tematu" - 89 proc. Polaków nie robiło w ten sposób zakupów.

Badanie zrealizowano metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu uczestniczyła reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco

maja/ amac/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany