4 tys. dzieci wróciło do nauki w Mozambiku – wspólny projekt UNICEF Polska i Kinderkraft
W Mozambiku z powodu konfliktów zbrojnych ponad 946 tys. osób, w tym 518 tys. dzieci zostało wewnętrznie przesiedlonych. Nauka jest kluczowym aspektem ich rozwoju, ponieważ daje szansę na lepszą przyszłość, ale w tak trudnych warunkach szkoły często służą przede wszystkim jako schronienie dla uchodźców. Gdy w grę wchodzi walka o życie, edukacja schodzi na dalszy plan. Nawarstwiające się kryzysy humanitarne dodatkowo komplikują sytuację tych placówek, które już wcześniej miały trudności z zapewnieniem podstawowych usług sanitarnych i higienicznych dla uczniów. Co więcej, szkoły są często nie tylko miejscem nauki: dzieci mogą tam zjeść posiłek i otrzymać pomoc medyczną.
Cyklony Kenneth i Idai, które w 2019 r. nawiedziły ten kraj, dotknęły 1,1 mln dzieci. Ich sytuacja stała się dramatyczna nie tylko ze względu na zagrożenie życia i zdrowia, ale także przyszłości. Zniszczeniu lub uszkodzeniu uległo 1 260 sal lekcyjnych, pozbawiając 377 tys. uczniów miejsc do nauki. Łącznie wsparcia w dostępie do edukacji potrzebuje 556 tys. dzieci – zdecydowanie więcej dziewcząt niż chłopców.
Kryzys edukacyjny jest w Mozambiku złożoną kwestią. Wiele dziewcząt nie chodzi do szkoły, ponieważ to właśnie one są odpowiedzialne za dostarczenie wody do swoich domów. Codziennie wyruszają na wielogodzinne wyprawy do punktów poboru wody. W całym kraju brakuje podstawowego zaplecza sanitarno-higienicznego oraz bezpiecznych ujęć wody pitnej.
Dzięki wsparciu finansowemu firmy 4Kraft, właścicielowi marki Kinderkraft, udało się w Mozambiku odbudować dwie szkoły. Powstało 10 sal lekcyjnych, dwa pomieszczenia administracyjne i pięć bloków sanitarnych (pierwotnie planowano cztery), z których skorzysta łącznie 4 105 uczniów i 84 nauczycieli.
Prace remontowe zapewniające bezpieczniejsze warunki do nauki i ulepszone zaplecze sanitarne miały ogromny wpływ na liczbę uczniów. Do szkoły Niapala w dystrykcie Rapale przyjęto dodatkowo 139 uczniów (wzrost o prawie 4 proc.) z łączną liczbą 3 776 dzieci, podczas gdy liczba dzieci w szkole Anexa de IFPP w dystrykcie Murrupula wzrosła o prawie 39 proc. Dodatkowo zapisało się do niej 189 uczniów, co daje łącznie 649 dzieci uczęszczających do tej placówki.
UNICEF obecny jest w najbardziej zagrożonych krajach, błyskawicznie dociera w miejsca kryzysów i niesie systemową pomoc, która nie jest jednorazowym działaniem, a długofalowym wsparciem. W 2021 r. łączna liczba dzieci na świecie, które nie chodziły do szkoły, wyniosła 244 mln, w tym 67 mln dzieci w wieku od 6 do 11 lat. Te liczby świadczą o pogłębiającym się kryzysie edukacyjnym. Współpraca z takimi partnerami biznesowymi jak Kinderkraft jest niezbędna, aby to zmieniać – mówi Sylwia Nowik-Spiczonek, dyrektor fundraisingu UNICEF Polska.
Kompleksowa pomoc dzieciom i ich rodzinom wiąże się z budowaniem trwałej i długoterminowej współpracy organizacji pomocowej z biznesem. Sektor prywatny patrzący nie tylko lokalnie, ale również globalnie może wzmocnić UNICEF w niesieniu pomocy humanitarnej i realizacji projektów rozwiązujących problemy związane z ograniczonym dostępem do edukacji, zdrowiem psychicznym czy zmianami klimatu. Firmy dysponujące szerokimi zasobami oraz ekspertyzą stają się naturalnym partnerem organizacji. Ta w zamian oferuje im specjalne programy partnerskie, dzięki którym wpływają na otoczenie społeczne i poszanowanie praw człowieka.Nasza firma, znana z dewizy „Easy with kids”, zawsze stawiała sobie za cel ułatwienie życia rodzicom i dzieciom. Rozumiemy jednak, że w niektórych miejscach na świecie ta troska dotyczy zupełnie innych potrzeb. Wspólnie z UNICEF Polska postanowiliśmy odbudować w Mozambiku dwie szkoły, które ucierpiały w wyniku cyklonów, a także wprowadzić szereg ulepszeń, które miały ogromny wpływ na jakość życia tych społeczności. Ten projekt jest dla nas inspiracją do dalszego działania i przypomnieniem, że razem możemy tworzyć lepszą przyszłość dla dzieci na całym świecie. Dziękujemy wszystkim, którzy byli częścią tej niezwykłej misji – mówi Leszek Krysieniel, CEO 4Kraft, właściciel marki Kinderkraft.