Trudne warunki gruntowe opóźniają tempo drążenia tunelu przez tarczę TBM Katarzyna
Jak przekazał Rafał Wilgusiak z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., generalny wykonawca budowy tunelu średnicowego pod Łodzią przedłużył mieszkańcom relokowanym z budynków przy ul. Legionów 57 i 59 pobyt w hotelach, do których przenieśli się na czas prowadzenia prac pod ich domami. Opóźnienie tempa drążenia tunelu zostało spowodowane przez trudne warunki gruntowe, jakie na swojej drodze napotkała tarcza TBM Katarzyna.
"Powrót relokowanych osób do ich lokali nastąpi po przejściu TBM pod posesjami, czyli w sierpniu. Aktualnie TBM znajduje się między ul. Legionów 57 a ul. Legionów 59. Niezmiennie priorytetem pozostaje zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dla inwestycji oraz nieruchomości na trasie budowy. Stan budynków jest monitorowany. Bieżący nadzór sprawują specjaliści ze strony wykonawcy" - poinformowały PKP PLK.
Inwestor zapewnił, że podejmowane przez niego działania mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu mieszkańcom i nie wynikają z pogorszenia stanu konstrukcyjnego budynków. Pomiary wykonywane przez specjalne czujniki nie wykazały odchyleń.
"Wykonawca jest w stałym kontakcie z właścicielami budynków. W przypadku ewentualnych uszkodzeń mienia, osoby poszkodowane mogą dochodzić swoich roszczeń zgodnie z przepisami prawa. Kolejni mieszkańcy będą informowani o przejściu TBM pod ich nieruchomościami z odpowiednim wyprzedzeniem. Terminy czasowej relokacji zainteresowanym mieszkańcom przekaże wykonawca" - wskazano w komunikacie.
Obecnie, po wielomiesięcznym przestoju, pracują obie tarcze drążące tunel średnicowy pod Łodzią. Większa z nich, Katarzyna, tworzy dwutorowy odcinek trasy średnicowej od Kozin do Dworca Łódź Fabryczna, przez stacje Łódź Polesie i Śródmieście. Natomiast mniejsza, Faustyna, w ostatnich dniach czerwca przebiła się do przyszłej stacji Łódź Koziny i po odwróceniu rozpocznie drążenie ostatniego odcinka tunelu w kierunku Łodzi Kaliskiej.
Według harmonogramu prace przy budowie tunelu średnicowego pod Łodzią mają zakończyć się w połowie przyszłego roku, a w grudniu 2026 r. tunelem od stacji Łódź Fabryczna do Żabieńca i Łodzi Kaliskiej pojadą pierwsze pociągi. Od stacji Łódź Fabryczna do stacji Koziny pociągi będą jeździć tunelem dwutorowym; później pojadą jednym z czterech jednotorowych tuneli. Dwa z nich łączą centrum Łodzi ze stacją Żabieniec w kierunku Kutna, a dwa kolejne wyprowadzają ruch na południe przez Łódź Kaliską w kierunku Sieradza i Kalisza.
Równolegle prowadzone są wstępne prace przy budowie tunelu kolejowego dla Kolei Dużych Prędkości. Roboty polegają na wzmocnieniu gruntu pod budynkiem Łódzkiego Domu Kultury i komory startowej tunelu na Retkini. (PAP)
Autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska
agm/ mmu/