Od września przebudowa sześciu wiaduktów w Katowicach
Jak przekazał dyrektor regionu śląskiego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Janusz Pasierb, chodzi o wiadukty nad ulicami: Mikołowską, Graniczną, Załęską, Przodowników, Kłodnicką (obok stacji Katowice Ligota) oraz na ul. Bagiennej (droga krajowa nr 79). Przy przebudowie tych obiektów nie będzie możliwy ruch kołowy.
Chodzi o realizację kluczowego zamówienia w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest w nim rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Podpisany na początku kwietnia br. kontrakt PLK z konsorcjum Torpol-Intop za 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto) obejmuje m.in. rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków i budowę trzech nowych.
To zamówienie jest największą częścią przedsięwzięcia PKP PLK: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice", wspartego w ramach unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).
Inną częścią tego zamówienia jest zamówiona w ub. roku w ZUE za 785 mln zł rozbudowa odcinka Będzin - Katowice Szopienice Południowe. Na budowie tego odcinka PLK zorganizowały we wtorek konferencję prasową, w której wzięli też udział wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ds. transportu Grzegorz Kwitek i dyrektor projektu z PLK Marek Kuśka.
Sobula zauważył, że po zakończeniu całego wieloetapowego programu inwestycyjnego PLK w Katowicach będzie 19 stacji i przystanków kolejowych. „Na tak gigantycznym potencjalne można zestawić system transportowy dla mieszkańców, dla pracujących w regionie, dla gości. Liczę, że za kilka lat będziemy wszyscy beneficjentami tego, co dzisiaj w symboliczny sposób się zaczyna” - ocenił wiceprezydent Katowic
Kwitek zapewnił m.in. o współpracy Metropoli, która organizuje komunikację miejską w regionie z przewoźnikami, z inwestorem, z miastem Katowice aby prowadzone inwestycje były dla mieszkańców jak najmniej odczuwalne. „Staramy się, aby ten czas wspólnie przetrwać, aby mieszkańcy mogli podróżować w niezakłócony sposób w czasie trwania tych robót” - sygnalizował.
Dyrektor projektu z PLK Marek Kuśka pytany przez dziennikarzy potwierdził, że wiadukty, przy których prace rozpoczną się we wrześniu, będą wyburzane i budowane od nowa. „Będzie się to wiązało z przerwą w ruchu kołowym. W miarę możliwości będziemy się starać zachować możliwość przejścia dla pieszych. Konieczność zachowania ciągłości jazdy pociągów po torach wymusza, że te obiekty będą budowami etapami” - powiedział kolejarz.
Kuśka zasygnalizował, że np. przewidziana na ok. dwa lata przebudowa wiaduktu nad ul. Mikołowską, będącą główną osią komunikacyjną w centrum Katowic celowo nie została zaplanowana w tym samym czasie, co przebudowa wiaduktu nad ul. św. Jana, którą kursują tramwaje łączące z centrum miasta jego południowe dzielnice. Tamten wiadukt będzie przebudowywany w drugiej kolejności - przy wstrzymaniu ruchu tramwajowego; m.in. powstanie pod nim wtedy mały węzeł przesiadkowy.
Członek zarządu GZM ds. transportu wyjaśnił, że w czasie przebudowy miejsc, którymi zwyczajowo kursują linie komunikacji miejskiej z zasady będą one dzielone na dwie części - po obu stronach linii kolejowej. Pasażerowie będą musieli między nimi przemieścić się pieszo. W przypadku linii, które docierają np. od południa do dworca, będą one kończyły kursy na pl. Andrzeja.
Ogółem w kontrakcie dotyczącym centrum Katowic, prócz przebudowy linii kolejowych i wiaduktów, zmodernizowane mają zostać stacje: Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota; powstać mają nowe przystanki: Katowice Uniwersytet (w rejonie ul. Paderewskiego), Katowice Akademia (ul. Damrota/Francuska) i Katowice Kokociniec (ul. Szadoka). Obecny przystanek Katowice Brynów ma zostać przesunięty w rejon autostrady A4.
Modernizacja ma objąć łącznie 14 peronów, na nowych przystankach ma powstać siedem nowych. Zakładana jest likwidacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowa układu torowego ma objąć ogółem 85,16 km toru pojedynczego, modernizacja sieci trakcyjnej planowana jest na łącznej długości 133,2 km. Ogółem zmodernizowanych ma też zostać 140 obiektów inżynieryjnych.
Termin realizacji prac określony jest na 48 miesięcy. Wykonawca został zobowiązany do rozpoczęcia prac w ciągu 90 dni od podpisania umowy. W ostatnich miesiącach uzgadniał już z PLK i władzami miasta zamknięcia torowe i organizację ruchu w rejonie przebudowywanych wiaduktów.
W związku z przygotowywaną od paru lat inwestycją kolejową, która przez cztery lata skomplikuje komunikację w Katowicach, m.in. pod koniec ub. roku Koleje Śląskie uruchomiły serwis przebudowawezlakatowickiego.pl, mający pomagać mieszkańcom w planowaniu podróży.(PAP)
mtb/ drag/