Mniejsza tarcza TBM pracuje zgodnie z planem; TBM Katarzyna z rosnącym opóźnieniem
Według informacji przekazanych UMŁ przez wykonawcę inwestycji, mniejsza z tarcz TBM drążących tunel kolejowy pod Łodzią wkrótce zakończy pracę. Tarcza Faustyna obecnie znajduje się w okolicy torowiska kolejowego linii numer 15, która przebiega między dworcami Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska.
"Swoją misję Faustyna ma zakończyć jeszcze w tym roku. Większa z tarcz - Katarzyna - czeka na wznowienie prac pod centrum Łodzi. Stanie się to wtedy, gdy wyeliminowane zostaną wszystkie zagrożenia dla nieruchomości" - zaznaczono w komunikacie.
Na początku września na trasie przejścia tarczy Katarzyna doszło do katastrofy budowlanej - runęła część budynku przy ul. 1 Maja 23. To zatrzymało drążenie tunelu średnicowego na około dwa miesiące; maszyna stanęła na głębokości 17 m poniżej gruntu. Wznowione na początku listopada prace szybko zatrzymano, gdy czujniki na budynkach zaczęły wskazywać, że grunt pod kamienicą jest niestabilny.
Jak podaje wykonawca, TBM Katarzyna znajduje się obecnie pod kamienicą przy ul. 1 Maja 21; przez kilka dni dodatkowo wzmacniane było podłoże, co ma zabezpieczyć przed osiadaniem budynku. Eksperci uważają, że zastosowana metoda przyniosła oczekiwany efekt.
"Przed uruchomieniem tarczy prowadzone są jednak dodatkowe badania geologiczne. Wykonawca chce w ten sposób po raz kolejny sprawdzić podłoże pod budynkami, żeby mieć absolutną pewność, że kamienica pozostanie w dobrej kondycji. Tarcza ruszy dopiero po przeanalizowaniu wyników tych badań" - przekazał UMŁ.
W trakcie ostatniego weekendu ponad 40 mieszkańców odwiedziło swoje lokale przy al. 1 Maja 19 i 23 - wszyscy zostali bowiem relokowani jeszcze przed rozpoczęciem wejścia tarczy TBM pod ich kamienice. Lokatorzy mogli odwiedzić swoje domy, zabrać potrzebne rzeczy, sprawdzić, czy wszystko jest w porządku. Wejścia do mieszkań są realizowane za zgodą kierownika budowy w sytuacji, gdy wykonawca ma absolutną pewność, że prace na tym odcinku nie zagrażają bezpieczeństwu. Dostęp do kamienic jest strzeżony przez pracowników ochrony.
Tunel średnicowy ma połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz). Dzięki temu skróci się czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław.
7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz – Katarzyna. Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny kopie mniejsza tarcza – Faustyna.
Według obowiązującego planu drążenie tunelu powinno się zakończyć w połowie przyszłego roku. Kolejne 18 miesięcy mają zająć prace wykończeniowe, instalacyjne, testy i odbiory techniczne. Pociągi miały pojechać tunelem z grudniowym rozkładem jazdy 2026 r.
Pod koniec października na konferencji poświęconej Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zasugerował, że każdy przestój na tego typu budowie ma wpływ na harmonogram i spodziewa się, że dwumiesięczne opóźnienie może się zwiększyć. Należy więc brać pod uwagę, że pociągi pojadą tunelem pod Łodzią dopiero w 2027 r. (PAP)
agm/ jus/ mick/